Friday, July 21, 2006

Yang tak nampak lebih dirasai...

Seorang teman pernah meminjamkan sebuah buku berjudul ‘Tuesday with Morrie’ kepada saya 2 bulan yang lepas.Pada masa itu saya baru mengenalinya. Juga baru pertama kali melihat sebahagian (mungkin) koleksi novel-novel miliknya dalam sebuah kotak.Saya suka membaca.Puzo, Grisham, Brown, Petterson adalah antara yang terbaik bagi saya.Tapi hari itu bukan karya mereka yang saya pinjam.Saya meminta teman saya itu supaya memilih buku yang baginya terbaik untuk saya pinjam.”Yang paling best tau,”pesan saya kepadanya.Dia hanya tersenyum,lantas tangannya mencapai buku ‘Tuesday with Morrie’ dan menyerahkannya kepada saya.Kecil sahaja.Tidaklah setebal karya King atau Brown.Hati kecil berdetik,”betul ke best ni?”

Saya berjalan pulang ke bilik.Erat buku tadi digenggam di tangan.Senyuman teman saya tadi penuh makna.Bersahaja.Tapi bermakna.

Setelah mula membaca.Saya mula kagum.Kalau dibuat graf,kecerunan akan naik setiap kali helaian baru saya selak.Kadang saya leka.hinnga nama dipanggil pun tidak saya sahut.Sering saya mencari buku fiksyen.Kisah misteri.Kisah mafia.Tapi kali ini saya diajar sesuatu yang baru.Saya diajar untuk belajar.Saya belajar untuk berkongsi.Berkongsi ilmu,pengalaman dan pengetahuan.Novel ini berkisahkan cerita kehidupan menghadapi kematian.Dalam perspektif yang jarang dapat kita temui.Ada.Cuma jarang sekali.

Kisah mengenai professor di bawah juga sebahagian yang saya baca dalam buku ini.Kisah benar.

Jika ada kesempatan,akan saya cuba untuk berkongsi lagi apa yang telah saya belajar.Mungkin bukan sekarang.Soon but not very soon(bak kata best buddy saya).InsyaAllah.

Terima kasih,teman.Mengajar saya sesuatu dengan caramu yang tersendiri.

Sewaktu saya memulangkan buku itu,berkali-kali saya katakan pada teman saya itu bahawa saya sangat menghargai buku yang dipinjamkan kepada saya itu.Mungkin dalam nada bergelak ketawa.Tapi ikhlas dari hati.Saya benar-benar memaksudkannya.Seolah-olah ucapan terima kasih saya itu sebenarnya tidak cukup.Itu sahaja yang termampu.Semoga Dia yang Maha Esa dapat membalasnya.Amin.

2 Comments:

Blogger Nurhidayati Abd Aziz said...

Wah! Baru berkesempatan baca blog Syafiq hari ni. :)

Pagi tadi ada junior datang pada Ati, taklah Ati kenal mana; tiba-tiba dia datang cakap;

"Kak Yati, I read your blog, and I want to thank you so much sebab banyak bagi idea nak baca buku apa."

Nampaknya hari ini saja ada dua orang sudah ingatkan Ati tentang buku.

Tahu tak, memilih buku untuk orang ini pun ada seninya? :)

But yes, I'm very much honoured and glad the book has such a profound impact on you - thank you for reading it, and thank you for appreciating its essence. Being one of the many book lovers, I think I've partially done my part.

Terus membaca, dear friend - Nanti boleh tukar-tukar buku juga!

8:58 PM  
Blogger s.y.a.f.i.q said...

Atie!!!
thnx 4 dropping by!xsangka lak ati tau blog nih.well,as u noe,diz post dedicated specially 4 u.terima kasih byk2,atie.20 kali ckp thnx pon still rs xcukup..=) kem slm kat k.oP,pojan,n my best buddy,Mr.LUppiE..

12:32 AM  

Post a Comment

<< Home